Mina 10 bästa grundprinciper för god mat och hälsa

Jag vill gärna undvika diskussioner om rätt och fel när det gäller mat och hälsa. Inte för att jag saknar åsikter, för det gör jag sällan, men för att det här är ett väldigt känsligt och svårt område att ge sig in i. Parametrarna som styr är så oändligt många och orsak och verkan svåra att med säkerhet slå fast. Inte ens det forskande etablissemanget är ju särskilt överens, om vi ska vara ärliga. Och framgångssagor tycks det finnas inom alla läger. Vill man kan man med andra ord hitta stöd för i princip vilken kosthållning som helst!

Jag anser att var och en måste få hitta sin egen väg. Även om den är korkad. Även om den är dömd att misslyckas. Även om den är ett undantag eller ett lyckokast. Vi får helt enkelt leva med både våra egna framgångar och misslyckanden här i livet, oavsett vilken väg vi väljer att gå. Jag har valt LCHF. Om verkligheten och min kropp och mitt mående på sikt skulle säga att det var ett dumt val får jag göra ett nytt och annat, den dagen. Just nu får jag precis den respons och det mående som jag såååå länge har behövt men inte uppnått, trots otaliga försök. Och det är lätt. Bäst av allt är att det är så LÄTT, folks! Ja, i alla fall för mig då. Just nu.

Jag följer mina egna 10 enkla grundprinciper.

1. Dricker regelbundet vatten under dagen, gärna med citron/lime samt lite salt i

2. Undviker mjöl och alla spannmålsprodukter helt

3. Undviker socker (omöjligt att undvika helt då det finns i det mesta)

4. Minimalt intag av ris och potatis samt övriga rotsaker (enstaka undantag görs)

5. Undviker att dricka mjölk samt alla lätta mejeriprodukter (gärna feta dock som grädde, creme fraiche, rysk yoghurt, ostar mm!)

6. Undviker frukt (anser det vara ”godis” som mest triggar blodsockret och saknar det faktiskt inte)

7. Bannlyser margarin, sötningsmedel, smakförstärkare, modifierad stärkelse och onödiga tillsatser av allehanda slag (här får rimligheten råda, vissa handlar faktiskt om matsäkerhet!)

8. Undviker i största möjliga mån halvfabrikat med oidentifierbara ingredienser

9. Börjar varje morgon med ett glas ekologisk vetegräs från Basbalans samt tar dagligt kosttillskott i form av D-vitamin, magnesium och zink

10. Äter när och så mycket jag vill i övrigt – men ser till att NJUTA av varje tugga!

Så med dessa grundregler väl förankrad inombords äter jag mig enkelt nöjd och glad varje dag – och massa god och fräsch mat dessutom! Äter protein ungefär som förr, med omväxlande kött, fisk, skaldjur, fågel, quorn, svamp och inte minst ägg – som ju är ett fantastiskt baslivsmedel enligt mig! Äter rätt sällan rött kött ska erkännas, utan hellre fläsk eller lamm, men det beror nog mest på mina smakpreferenser. Fisk flera gånger i veckan, då jag älskar fisk! Och fågel i form av kyckling eller kalkon är vanligt förekommande. Quorn är ett trevlig vegetariskt alternativ ibland också, både istället för köttfärs och som filér eller grytbitar. Till detta generöst med sallad och ovanjordgrönsaker i alla färger och former samt alltid generöst med något fett tillbehör i form av någon god smakrik röra, sås, dressing eller liknande. Men alltså inget kolhydrat- eller stärkelserikt tillbehör i övrigt på tallriken, och ingen macka bredvid. Och så långt det går väljer jag säsongsbetonade, ekologiska och närproducerade råvaror.

Vill jag ha något extra gott eller lyxa till det lite njuter jag t.ex. av färska, osötade bärefterrätter (fr.a. hallon) med grädde eller rysk yoghurt till, mörk choklad (minst 70%), rött vin och någon enstaka gång en skiva Finn Crisp att lägga brieosten på. Men ärligt talat, har jag ju inte ens det där suget efter ”något gott” kvar längre! Jag njuter däremot enormt av många rena smaker och naturliga kryddor som jag förut aldrig ens la märke till, p.g.a bedövade och förstörda smaklökar av allt sockerätande.

Här kommer lite samlade vardagsbilder från ”restaurang Annika”!

Mums på er, allihopa! 🙂

IMG_4376 IMG_4476 IMG_4844 IMG_2242 IMG_3714 IMG_2245 IMG_3093 IMG_3484

IMG_5349

One thought on “Mina 10 bästa grundprinciper för god mat och hälsa

  1. Pingback: På topp med kokostoppar… | Underbara kilon

Kommentera

