Misstag är vägen till framgång

Ja, det må låta som en utsliten klyscha, eller ett ihåligt försök till personligt pep-talk. Lika fullt är det ju precis så det är. Utan misslyckanden, ytterst sällan någon verklig framgång.

Det är ju nämligen så att endast den som provar nya saker, nya sätt och nya vägar får nya resultat. Och just allt detta nya är ju sällan något vi behärskar på en gång – alltså drabbas vi av ett och annat misslyckande eller felspår längs vägen. Och det har sannerligen varken med vare sig intelligens eller utbildningsnivå att göra. Inför det som är nytt och förändrande är vi alla lika. Jag är sannerligen inget undantag. Just därför gillar jag ett uttalande jag läste i en intervju med Henrik Fexeus för nå’t år sedan.

Så länge du kan försöka en gång till med något har du inget misslyckande utan ett resultat. Om det är ett dåligt resultat så dra lärdom av det och gör bättre nästa gång.

Gott så. Vad är det jag har erfarit för misslyckande nu då. Eller snarare, vad har jag upplevt för resultat som jag dragit lärdom av, så att jag gör bättre nästa gång?

Jo, förra veckan under min Cambridge-resa så blev det en del avsteg från det som kallas ”ren kur”. Det började väl med den där missade påsen som gjorde att jag åt en liten lunch med vanlig mat. Men det ena ledde till det andra, och jag tyckte det var så försumbart att jag inte ansåg att det räknades. Jag menar hur farligt kan det vara att knapra några bitar naturgodis, slicka på smörkniven, äta en körsbärstomat, ta en liten ostskiva eller räka o.s.v, när man ligger på ett dagligt kaloriintag om 475 kcal?

Men uppenbarligen satte jag kroppen i ett knepigt mellanläge. Inte nog ”svält” för att bryta ner tillräckligt med mina egna lagrade fettsyror och skjutsa ut i blodet, och inte heller tillräckligt med näringsintag för att må bra. Så viktminskningen bromsade upp en aningen, samtidigt som kroppen led brist på en hel del nödvändigt. Typ. Resultatet var alltså att jag gick på en kur, utan att skörda de ”positiva” effekter som var syftet med den.

Men eftersom ett misslyckande inträffar först när man ger upp, så var detta alltså bara ett tillfälligt lite sämre resultat som jag nu dragit lärdom av! Så den här veckan är jag åter på den helstrikta banan igen, eftersom jag ännu inte är redo att gå över till nästa fas. Snart kanske, men inte riktigt än.

Vi hörs!

/Annika

Kommentera

