Offerrocken ryker

Nu är jag i slutet på tredje veckan av ren kur här i Cambridge. Enligt Carola, min Cambridgerådgivare, skulle vecka tre kunna vara en jobbig vecka då det är först nu man verkligen drabbas av saknad och längtan efter riktig mat, något att tugga på, egna populära favoritsmaker etc. Alltså sådant som ost, smör, vin, mörk choklad, oliver, grillat kött, lax, körbärstomater, röd lök, jordgubbar… Klarar man även denna vecka påstår hon att eventuellt fortsatta veckor blir en ”walk in the park”. Ok, ska försöka smälta tanken på fler veckor alltså? Tja, just nu känns det fullt möjligt, faktiskt.

Noterade -7,2 kg vid andra återbesöket i måndags och det var visst lite bättre än snittet. Jag gillar att vara lite bättre än snittet. I alla fall, i det här sammanhanget. Annars är det inte så viktigt. Eller ja, mindre viktigt än tidigare i livet i alla fall. Jag är tyvärr en sådan som en stor del av livet har haft alltför lätt för att jämföra mig och mina resultat med andras. Rätt dumt, egentligen. Rent av destruktivt, många gånger. Men just nu är jag oerhört tacksam om jag kan få fortsätta vara just lite bättre än snittet. Jag behöver det. Det ger mig hopp om att snart få återvända till ett mer normalt förhållande till det dagliga matintaget och den mer långsiktiga omställningen till ett mer balanserat leverne. Ett som går i takt med min kropps behov.

Jag ser fram emot den dagen jag kan titta tillbaka på det här och säga;

– Tänk att jag gjorde det och att det blev så bra! Vilken tur att jag kastade av mig offerrocken och bejakade mitt eget bästa jag, även kroppsligt.

Själsligt, mentalt och känslomässigt är naturligtvis fantastiskt bra att växa och ta ansvar, bara det, men jag är ju holistiskt lagd och ser till helheten. Och då är kroppen en lika viktig faktor i livet att ta ansvar över.

Mot framtiden!

Kommentera

