Jo-jo, nä-nä inte jag…

Ok, några dagar sedan sista rapporten. Idag var den tolfte dagen på ”ren kur” och jag är still going strong. I måndags var dessutom första återbesöket hos Cambridgerådgivaren Carola. Vägning – nästan -5 kilo på vågen – rådgivning och inköp av nya soppor och shakes. Där fick jag också en ny liten folder med lite pepp och förmaningar om vartannat, samt några arbetsuppgifter att göra.

En uppgift går ut på att reflektera över vad som orsakat min övervikt i första läget. En annan hur jag ska leva sedan för att hålla min framtida nya vikt. Hm. Bra tankeövningar. Så det var fortsatt intressant. Samtidigt som jag nog irriterar Carola lite, tror jag. Dels för att jag frågar/ifrågasätter en del och verkligen vill känna på hennes argument. Men även för att jag enligt henne emellanåt tydligen går på tvären jämfört med alla hennes övriga 6000 medlemmar… Jag anar viss sarkasm när hon säger det. Men jag tycker faktiskt att en del saker som hon tycks utgå ifrån, verkligen inte känns som att de stämmer in på mig. Och jag säger det också. I hennes ögon är jag t.ex. en inbiten jojo-bantare som plågat min kropp ett otal gånger mitt vuxna liv med svältkurer och konstiga dieter som misslyckats. Fast i praktiken har min viktresa varit ganska stadigt uppåtgående utan särskilt mycket protester från min sida…tyvärr.

Ok, 2003 gjorde jag för första gången ett försök att bli av med en hel del oönskade kilon med hjälp av VV och deras cd-skiva. Det fungerade utmärkt. Men att behålla vikten gick väl si sådär, kan man säga. När jag sedan blev gravid och hösten 2005 födde min son barkade det iväg igen rejält. 2010 var jag därför åter less och provade att gå över på LCHF-kost. Ingen fakir-variant eller så, utan bara en ren kostomläggning med borttagande av socker, pasta, mjöl och ris. Gick ner nästan lika mycket som på VV bara av att ändra kosten, men tyvärr från ett sämre utgångsläge, då det fanns ännu mer att ta av denna gång. Det var dock skönt att slippa räkna på maten, ha sockersug eller gå omkring hungrig och bara tänka på mat. Hormonerna lugnade dessutom ner sig och började ticka som en klocka som aldrig förr, och jag mådde över huvud taget jättebra. Själva vikten var egentligen inte huvudsaken för mig, heller. Men hur som helst, alla stress som sedan följde under 2011 bröt åter trenden och jag började ”fuska” med kolhydraterna, först av rent praktiska skäl. Men sen började jag nog även tröstäta emellanåt, för att hantera ångesten kring min mammas sjukdom och stressen på jobbet. Och vem tröstäter kött, fisk, grönsaker, ägg, smör och kokosfett? Typ.

Men that’s it i bantningsväg. Inga Nutrilett, melon-eller jordgubbsdieter, ingen atkins, detox eller räknande på kalorier genom åren, i övrigt. Jag har uppenbarligen lyckligt och naivt bara ätit fel och för mycket på olika sätt hela livet, helt enkelt. Allt för att skaffa mig dessa underbara kilon… Suck.

Nåja, nu är jag för första gången alltså på en svältdiet. I mina ögon något osunt och dumt, som jag alltid tittat snett på. Min förhoppning är att det ska bli en gång och aldrig mer. Att jag ska nå en vikt jag kan bevaka på ett bättre sätt än förut. Det närmsta målet är åtminstone 3 veckor på ren kur. Sen fattar jag nytt beslut om jag fortsätter ett tag till eller går vidare till näsa fas. Och en sak som Carola i alla fall har rätt i och som jag tar till mig till fullo, är att det är mitt eget beteende som på något sätt måste ändras. Min kropp är den den är, men mitt beteende kan jag styra över. Förhoppningsvis.

Tjingeling från Cambridetåget!

2 thoughts on “Jo-jo, nä-nä inte jag…

  1. Hei!
    Ära vare dig som nu tar tag i det du siger är et viktpriblem och att du ifrågaaätter dietten!! Den viktigaste frågan som du blivit stäld är hur du skall klara att behålla vikten efteråt utan påsmat och barer…. Själv har jag tro på vanlig mat i en mengd som gjör dig mätt och rörelse!!!! Motion og träning, lek og husarbeidet, bara inte soffasottande..! Nog för att det sista ochså trängs, men inte hela tiden… Ønskar dig lycka till och fölger med, kära Annika. Kramar

    • Men hej, Maria!

      Hur kan jag ha missat din kommentar..fy, på mig!? Nu har ju mkt tid gått sedan detta inlägg skrevs, och jag hoppas du följt min blogg vidare för då vet du ju hur läget är idag och vilka nya utmaningar jag står inför, nu när ”kuren” är över!

      Och självklart delar jag din grundsyn! Problemet bara, som många inte förstår när det gäller vikt/övervikt, är att det är så mkt mer än ”energi in och energi ut” som styr – eftersom vi inte fungerar riktigt som en förbränningsmaskin där allt energiinnehåll och bränsle omvandlas lika i kroppen. Beroende på hormonprofil, tarmflora etc, etc, kan samma kaloriintag uträknat i kosten ge ganska olika effekt på två olika människor beroende på hur kroppen omvandlar den – vilket mkt styrs av i vilken förpackning den kommer. 100 kcal fett, 100 kcal protein och 100 kcal kolhydrater t.ex. ger helt olika resultat på energiomsättningen i slutändan hos mig, beroende på helheten! Så att lära sig hur och vad man bör äta idag, med alla olika typer av ”sanningar” som florerar är sannerligen inte lätt!

      Det enda man kan konstatera är naturligtvis att något är fel i livsföringen totalt sett, när man å ena sidan får övervikt och å andra sidan ändå tappar energi… Hur man dock bäst rättar till det hela är inte alltid så enkelt som att äta mindre och motionera mer. Det kan lika gärna leda till både näringsbrist och nedbrytning av muskler, och faktiskt till och med utan att bli av med särskilt mycket av fettet på kroppen!

      Så nu gäller det att hitta balansen mellan olika energikällor, som just min kropp svarar bra på utan att vare sig resultera i ständig hunger/sötsug, svältliknande näringsbrist eller överdrivet behov av träning (som faktiskt OCKSÅ stressar och sliter på kroppen!)… Lite välbalanserat och soft slowlife, med god näringsriktig mat och lagom mängd vardagsmotion skulle sitta bra! 😀

      kram
      Annika

Kommentera

