Helvetes-veckan

Idag började det som min Cambridge-rådgivare Carola kallade ”helvetes-veckan”, i samband med mitt första besök hos henne igår. Bra införsäljningsknep, där…! Nåja, jag gissar att retoriken är att de som inte redan här avskräcks helt, troligen förväntar sig något så fruktansvärt att verkligheten sedan ter sig relativt hanterbar? Ja, det återstår väl att se. En vecka med bara massa vatten och tre små ynka portionspåsar med soppor och shakes dagligen, ska i alla fall tydligen göra susen och kickstarta fettförbränningen. Om man överlever.

Den här första dagen har väl inte varit särskilt dramatisk, även om jag nu så här framåt kvällen sitter och summerar det hela med en kraftigt kurrande mage. Så istället för att fördjupa mig i dagsformen tänker jag tillbaka på sådant som rådgivaren tog upp igår. Det var på många sätt ett intressant möte. Och jag gillar intressanta möten, även om de många gånger är både utmanande och jobbiga för min egen världsuppfattning eller självbild.

För det första fick jag höra att jag var extremt stressad, ja, en av de mest stressade medlemmar hon haft för inskrivning faktiskt. Bulls-eye. Ingen nyhet. Även om intrycket kanske förstärktes för dagen av att jag var extremt beslutsam att få komma igång nu när jag väl bestämt mig, och därför hade laddat rejält mentalt. Dessutom ville jag inte vänta en enda dag med inskrivningen, eftersom det skulle förhindra familjen att åka ut till lugnet i huset på landet. Men ändå, bulls-eye. Hon försökte nog mildra omdömet lite med att säga att det oftast inbegrep just dödsfall eller liknande kriser, när man utstrålade sådan stress som jag. Sen pratade hon om att jag, liksom hon själv och många med oss, var sådana där svart-vita personer som behöver bli mer grå. Okej? Kan man få satsa på färgstark, månne? Med svart-vit menade hon att man antingen är jätte-strikt och jätte-duktig, eller helt hämningslös och utan hejd. Men det vi behöver lära oss är att vara stabila, där mitt emellan. Mer grå, helt enkelt. Jaha. Nice.

För att bli mer grå skulle jag se på mig själv som en stol eller pall, med fyra ben. Varje ben representerar ett område jag behöver bevaka, och inget ben får tillåtas bli kortare än något annat. Balans med andra ord. Här är jag helt och fullt med. De fyra benen är inte särskilt förvånande mat, sömn, motion och stress. Om jag så bara slarvar det minsta med ett av benen faller hela pallen omkull. Jo, man tackar, säg nå’t jag inte vet. Jag har nog prövat att vara både pinnved och rutschkana emellanåt de senaste åren. Inget man sitter särskilt stadigt eller gärna på, någon längre tid. Vid det här laget tänker jag medan rådgivaren pratar, att det är tur man är akrobat i livets cirkus. Jag menar, med tanke på hur min egen pall stundom sett ut? Att rumpan blir bred om man missköter sin pall, är väl rätt tur på sitt sätt, kanske. Jag menar, med tanke på att man väl bör landa mjukare med lite naturlig air-bag där bak?

Förutom invigningstalet om svart-vita människor och haltande pallar, så förklarade rådgivar-Carola även att jag var en buffé-människa. Jasså? Ja, jo, det låter väl gott? Med det menade hon att jag gillade buffér och mycket-av-allt-tillställningar. Och att det är lätt att falla in i frosseri när tillfälle bjuds, vare sig det rör sig om fester, middagsbjudningar eller mysiga hemmakvällar. Inte sällan med de ”vita”, striktare perioderna som försök till kompensation, därefter. Hrm…host…hmpf. Eh, jo. Home-run. Tydligen ska jag sträva efter att bli en gourmet-människa istället. Måste man välja, tänker jag?

Så med ovanstående insikter ringande i öronen åkte jag hem igår för att ladda inför den här dagen. Den första dagen på ”helvetes-veckan”. Och just i skrivande stund ter sig kanske inte helvetet alltför ogästvänligt. Men nog vore det trevligt med en liten välkomst-buffé, åtminstone… Gärna med en efterrätt som den här, som jag bjöds på i samband med ledardagar nyligen. 😉

Tjing!

Kommentera

